10. august 2012

DIY: Plastik forvandlet til stof /// Plastic transformed into fabric

 

 

English version, see below


Som lovet kommer her en DIY til, hvordan man forvandler en almindelig plastikpose til "stof", som man kan sy i.  Det såkaldte plastikpose-stof føles stadigvæk som plastik, men er mere stiv i det. Det er dog alligevel muligt at sy i det på sin symaskine, selvom det ikke er blødt som eksempelvis bomuldsstof. 

Hvad skal du bruge?

  • Et strygejern
  • Bagepapir
  • Forskellige plastikposer i ønsket farve og mønster 



Fremgangsmåde

Indstil dit strygejern til den laveste varme.


Klip 2 stykker ud af din valgte plastikpose i en størrelse, der er et stykke større, end det du egentlig skal bruge. 




Læg de to stykker plastik sammen med bagsiden vendt mod hinanden. Ved at gøre dette får "stoffet" både farve/mønster på forsiden og bagsiden. Der er dermed ikke tale om to tykker 'plastikstof', men en for- og bagside af samme stykke 'stof'. På den måde kan du lave et stykke stof, der både har flot mønster/farve på forsiden, men også på indersiden/bagsiden.


Så skal der stryge.


Først lægges et stykke bagepapir på bordet/strygebrættet, dernæste lægges de to stykker plastik og til sidst endnu et stykke bagepapir. Det skal se sådan ud: Bagepapir-plastik-bagepapir. 

 
Nu stryges der oven på bagepapiret. 


Dette er det mest spændende sted i processen, for det er nu, det afsløres, hvordan plastikposerne reagerer på varmen. Nogle trækker sig rigtig meget sammen og krøller så meget, at det bliver ubrugeligt, mens andre reagerer fint og fungerer godt som stof. 

Hvis de to stykker plastik ikke 'klistrer' sammen, så prøv at skrue lidt op for varmen på strygejernet. 
Stryg på begge sider. Vend hele bunken (bagepapir-plastik-bagepapir), når der skal stryges på bagsiden. 
Når plastikket ikke synes at forandre sig mere, og det er blevet så fint glat som muligt, er du færdig med at stryge. 
Du kan nu tage dit nye "plastik-stof" ud af bagepapiret.



Nu er plastikposen forvandlet til systof!
Næste skridt er så at klippe "stoffet" til og sy det, som var det almindeligt systof.
Eller selvfølgelig at stryge flere stykker plastik sammen, så man får flere stykker 'stof'.

Så enkelt er det at forvandle en plastikpose til systof. 
Rigtig god fornøjelse med det!

Jeg har ikke selv opfundet denne teknik, men jeg vil alligevel blive rigtig glad, hvis du vil linke til min DIY, hvis du bruger den i et projekt.

Hvis der er spørgsmål eller kommentarer til min DIY, så læg endelig en kommentar eller send mig en e-mail. Jeg vil gerne være behjælpelig.

Et godt råd

Når der skal vælges plastikposer er det mit råd, at man bruger dem, som man selv godt kan lide, har en flot farve eller mønster. Jeg har prøvet både at stryge på tynde plastikposer og kraftige poser, men det er altid meget forskelligt, hvordan de reagerer på varmen. Derfor kan jeg desværre ikke rådgive i, hvilke slags poser der fungerer bedre end andre. Jeg 'forsker' stadigvæk i, hvilke poser der er de bedste at arbejde med. Mit bedste råd er derfor at være forberedt på, at en udvalgt pose måske slet ikke kan bruges, og derfor må man have sig nogle forskellige poser som back-up, hvis den første ikke kan bruges alligevel. 

Jeg har syet mig et par penalhuse i mit eget plastikposestof.


...

English Version


As promised I have now made a DIY on how to transform an ordinary plastic bag into fabric.  The so-called plastic bag fabric feels like plastic, but is more stiff than a normal plastic bag. Still, it is possible to sew even though it is not as soft as cotton fabric.

What to use?

  • An iron
  • Baking paper
  • Plastic bags in different colours and pattern

 

How to do?

First, adjust the iron to the lowest heat.
Cut 2 pieces of plastic from your chosen plastic bags. The pieces should be a bit larger than the sizes you really need.
Place the to pieces of plastic with the wrong sides facing each other. This way, the two pieces of plastic will be front side and wrong side of the fabric.
Then you find your baking paper and cut two large pieces from it. 
Now place one piece of baking paper, then the two pieces of plastic and then one piece of baking paper, so it lies like this: baking paper-plastic-baking paper.

Now, you iron on top of the pile. Iron carefully and all over the pile.
This is a very interesting place in the process, because here you will see how the plastic reacts on the heat. Some kind of plastic will crease and cannot be used and other kind of plastic will turn out just fine.

If the two pieces of plastic do not stick to each other then turn up the heat on the iron a bit. Iron on both sides of the plastic. When you want to iron on the other side, turn around the entire pile (baking paper-plastic-baking paper). When the plastic does not seem to react on the heat any more and when the plastic is nice and flat, then you are done ironing. Now, you can remove the baking paper and your new 'plastic fabric' is made!

Next step is to cut the fabric into the size you need for your project.
Now, you can start sewing or making more plastic fabric, if you need more fabric for your project.

It is as easy as that to transform plastic into 'fabric'.
Have fun with it! 

I have not invented this idea, but I would still be happy if you will link to my DIY if you used it in your own projects. 

If you have any questions or comments, please do not hesitate to contact me either by leaving a comment or e-mailing me. I will be happy to help.


My advice

When choosing what kind of plastic bag to use for this transformation I will advice you to pick plastic bags with colours and patterns that you like. It is very different how the plastic reacts on the heat, and some plastic bags will not work for this project. I have tried to iron on top of thin plastic bags and thick plastic bags, but they all react on the heat in different ways. Unfortunately, I cannot give any advice on which plastic bags that are better than others. I am still researching that. My best advice is to be prepared that your favourite plastic bag might not work and always have other plastic bags as a back-up plan if your first chosen does not turn out pretty after ironing. 

...




15 kommentarer:

  1. Sikke en god DIY, det må jeg prøve en dag.
    Har syet i slikposer, hvor jeg på bagsiden, efter at de er tørret lidt af, har klistret bogfilm.
    Men det her ser ret sjovt ud.

    stine:))

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ganske sjovt og også ret let.
      :-)

      Slet
  2. Det er for fedt, det der :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er det nemlig, for så kan man virkelig bruge alle sine plastikposer på en fornuftig og bæredygtig måde.

      Slet
  3. Hvor er det bare mega sejt - tak for tippet (:

    - Kit

    SvarSlet
  4. Kære Emilie,
    jeg ved ikke hvorfor dette indlæg er gået mit øje forbi----
    Tak for en skøn tutorial, det er ikke noget jeg har prøvet før, men der ser super spændende ud- og er bestemt noget jeg vil prøve....også til collager :-)
    Dine penalhuse er super dejlige, søde.
    Knus, fra Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Dorthe.
      Det lyder som en rigtig god idé også at bruge plastikposerne til collage. Jeg glæder mig til at se det, hvis du afprøver det en dag. :-)
      Tak, jeg er rigtig glad for mine penalhuse.

      Slet
  5. Sikke en god idé! Det skal jeg helt sikkert forsøge mig med en dag! :D

    http://lykkeglimt.wordpress.com/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt.
      Jeg håber, du får det sjovt, når du afprøver det en dag. :-)

      Slet
  6. Ej hvor godt - tak for den DIY - fra nu af gælder det om at handle der hvor de har de flotteste poser!
    : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt.
      Ja, nu bliver det lige pludselig sjovt at få plastikposer. :-) Tidligere kunne jeg bedst lide at få sine indkøb i flotte papirsposer, men nu er det pludselig også fedt med flotte plastikposer.

      Slet
  7. Det er mit første besøg på din blog. Fed DIY du har her. Ganske simpelt med et fedt resultat. Det skal jeg helt sikkert afprøve.

    SvarSlet
  8. Hvor er det en sjov idé, den må jeg da prøve en dag =)

    SvarSlet
  9. Super fedt. Det skal helt sikkert afprøves. Tak for vejledningen!

    SvarSlet

Jeg sætter stor pris på din kommentar.
Det er prikken over i'et.
Tusind tak!

...

I really appreciate your comment.
It is the icing on the cake.
Thank you so much!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...